Skip to content

Age of Empires IV – Játék Alapjai

Akár az Age of Empires korábbi részeivel játszottál már, akár először veszel a kezedbe az ilyen stílusú játékokat, ebben a guideban összegyűjtöttük a játék alapjait ami újdonságként hathat a legrátermettebb veteránnak is.

A legalapabbak

A játékban 4 nyersanyag található meg. Étel, Fa, Arany és . Építkezéshez, egységek gyártásához és technológiák fejlesztéséhez is elengedhetetlen, hogy a raktárodban ezek megtalálhatóak legyenek és hogy folyamatosan termeld őket.

A legtöbb egység, épület vagy technológia 2 nyersanyagot használ egyszerre (pl. fa és arany) így a 3 legfontosabb és folyamatosan nélkülözhetetlen nyersanyag az Étel, a Fa és az Arany. A kőre lentebb részletesebben kitérünk.

Étel

Az étel minden élő egység gyártására elengedhetetlen és pár technológia fejlesztéséhez is. Akár falusiakat akarsz gyártani, akár hadsereget, az étel mindkettőhöz kelleni fog. Könnyen lehet termelni, bárányok mészárlásával, vadállatok vadászatával, bokrok szedésével vagy farmok építésével.

Tipp: Kezdetben ne farmmal próbálj ételt szerezni, hiszen a farm fába kerül és a játék elején a térképen sok állat illetve bokor van. Ne pazarold el azt, amiből kevés van és nincs rá szükséged!

Fa

A fa a legtöbb épülethez és jópár egységhez, illetve pár technológiához is elengedhetetlen. Akár terjeszkedni, akár a meglevő infrastruktúrádat fejleszteni szeretnéd, a fa nélkülözhetetlen lesz. Könnyen lehet szerezni, egyszerűen csak küldd el a falusiakat egy közeli erdőbe és automatikusan vágni fogják.

Tipp: Próbálj erdőben fát vágni! Minél többet kell a falusiaknak sétálnia, annál lassabb lesz a termelés.

Arany

Az arany rengeteg technológiához és late game-ben elérhető erősebb, páncélos egységek gyártására nélkülözhetetlen. A technológiák nagyon drágulnak az idő múlásával, ahogy az egységeknek is elég nagy aranyigényük van. Legegyszerűbben bányászni lehet az aranyat, a térképen található aranyforrásokból.

Tipp: Több módon is lehet aranyat szerezni! Kereskedj más játékosokkal vagy a mappon kihelyezett Trading Posttal vagy Dockkal, illetve ereklyéket is vihetsz be a templomaidba, ami passzívan aranyat fog neked termelni!

A kő relatíva kevés épülethez és fejlesztéshez kell, de az ereje nem megkérdőjelezhető. Kastélyokat és kőfalakat csak kővel lehet építeni, ami sokkal erősebb mint az alternatív Outpost vagy fából készült fal. Technológiák szempontjából kőbe (és általában aranyba) kerül az, ami az épületek erősségét és sebzését növelik. A követ bányászni lehet a térképen megtalálható kőforrásokból.

Tipp: A kő létfontossága nagyon szituációtól függ, valamelyik térképen egyáltalán nem érdemes bányászni, de ne becsüld le az erejét! Egy jól elhelyezett fal, vagy kastély győzelmet csinálhat egy vesztett játékból.

Korszakváltás

Ami eltérő az Age of Empires IV-ben mint akár a II-ben, akár a többi RTS-ben, a korszakváltás. Ahhoz, hogy a következő korba tudj lépni, minden civilizációnak egy különleges épületet kell megépítenie, hogy ez megtörténhessen. Az épületek önmagukban civilizációtól függő bónuszokat adnak, legyen az gyorsabb hadseregépítés, olcsóbb technológiák, vagy több passzív arany az ereklyékből. A korszakváltással új egységekhez férsz hozzá, új épületekhez és több technológiához.

A különböző korszakok

Az Age of Empires IV 4 korszakra oszlik fel. Dark Age, Feudal Age, Castle Age és Imperial Age. Minden korban más dolgokhoz férünk hozzá (ez civilizációtól is függ, ezt a részt ezért egyszerűsítjük) és más generalizáltan más prioritások, stratégiák működnek jól.

Dark Age (I)

Innen indul minden. A játék elején kapsz 6 falusit, 1 bárányt és egy felderítő egységet. Általánosságban ebben a korban felderítjük milyen nyersanyag van a közelünkben, hogy néz ki a map, merre van az ellenfél és kiderítjük, milyen stratégiailag fontos helyeket érdemes befoglalni minél hamarabb. Ebben a korban a legfontosabb szempont, hogy minél gyorsabban átugorjunk a második korba, hiszen itt még elég limitáltak a képességeink.

Feudal Age (II)

A hivatalos early-game fázis. Az offenzív játékosok ebben a korban fognak pár egységgel megtámadni, hogy a falusiaiddal ne tudj nyersanyagot gyűjteni ezzel lassítva a fejlődésed. Hozzáférést kapsz hadászati és ekonómiai technológiákhoz, tudsz Marketet építeni és ebben a korban tudod erőteljesen felfejleszteni a gazdaságodat de vigyázz, mert ha nem te támadsz ebben a korban, akkor téged fognak! Ezért fontos, hogy gazdaságod fejlesztése mellett már itt elkezdj foglalkozni a hadseregeddel, legyen az offenzív vagy defenzív.

Castle Age (III)

Minden meccs máshogy fog alakulni, amire ide eljutsz/eljuttok lehet lesz aki kiesett, vagy lemaradt legyen ez a ti vagy az ellenfél csapata. A legfontosabb változás itt, hogy hozzáférést kapsz a Siege Workshophoz ha offenzíven játszottál a második korban – hiszen akkor még csak a falusait tudtad abuzálni és gátolni a fejlődésében, de most el is tudod pusztítani a Trebuchet-el, amíg az ellenfél (reméljük) próbálja az elrontott gazdaságát helyrehozni. Defenzív játékmód esetén a falak és Outpostok mellé építhetsz Keep-et, ami erőteljesen meggátolja az ellenfél behatolását hozzád.

Imperial Age (IV)

Ha számításba vesszük, hogy Trebuchet-el tudsz épületeket rombolni messziről, katapulttal területi sebzést okozni, közelharci-távolsági hadsereged és lovasságod is van, a negyedik kor a technológiák és az eddig is hozzáférhető egységek továbbfejlesztett verziójának létrehozására ad lehetőséget. Általánosságban amire ide eljutsz/eljuttok már nem az első csatán vagytok túl és ha nem túl egyoldalú a harc (értsd: eléred ezt a kort de látod, hogy 3 perc múlva elpusztítják minden épületedet) akkor ebben a korban lehet a meccs során látott legnagyobb harcokra számítani. Ha a gazdaságodat építgetted minden korban, jelenleg az egyetlen befolyásoló tényező az, hogy hány hadsereget gyártó épületed van és milyen gyorsan tudod helyettesíteni az elhunyt egységeidet. A játék menete a célobjektívektől függ, ki hogyan próbál nyerni. Erre a játék 3 módot kínál fel.

Győzelmi feltételek – avagy hogyan nyerhetem meg a játékot?

Egy Age of Empires IV meccset háromféleképpen lehet ideális esetben megnyerni, vagy befejezni. A fő célokat és objektíveket a játék szabja meg, de a ‘hogyant’ a játékosok találják ki és alkalmazkodnak a különféle szituációkhoz. Nyerni lehet, ha a lentebbi kondídiók bármelyike teljesül;

Landmark Victory

Az eredeti és legőszintébb kondíció; pusztítsd el az ellenséget! Nem kell az ellenfél minden egységét és épületét megsemmisíteni (Age of II 1 falusi map sarka wink-wink) elég a Town Center-t és az összes korszakváltó épületét lerombolni. Könnyen tudhatod hány ostrom után esik ki a szerencsétlen játékos, hiszen láthatod hanyadik korszakban van. Első korban csak 1 Town Center, másodikban Town Center és egy korszakváltó épület és így tovább.

Sacred Site Victory

A játék kezdetekor a térképen előre el van helyezve 1-2-3 (map nagyságfüggő) “Capture Point” amit a játék ‘Sacred Site’-nak hív. Lényegében az objektív, hogy az összes pont legyen általad/általatok elfoglalva egy pappal. Amíg a birtokodban van, passzív aranyat generál és ha az összes nálatok van, a játék egy 10 perces visszaszámlálót indít el. Ha 10 perc alatt az ellenfél nem foglal el egy Site-ot se, akkor nyertetek. Ha elfoglalja de visszaszerzitek, akkor a visszaszámláló újraindul 10 perctől.

Wonder Victory

Avagy végső védekezés. A negyedik korban hozzáférést nyernek a játékosok egy hihetetlenül drága (3000 étel 3000 fa 3000 arany 3000 kő) épülethez ami semmi célt nem szolgál azon kívül, hogy elindít egy 15 perces visszaszámlálót. Ha az ellenfél 15 perc alatt nem tudja ezt az épületet megsemmisíteni, nyertétek a játékot. Az ellenség látja amikor elkezded építeni és azt, hogy hova épült is tudják, így ennek a megvédése lesz a játék prioritása.